PELAJAR LUAR NEGARA PERTAMA DI SMA AL-KHAIRIAH


Alhamdulillah baru-baru ini, saya berpeluang pulang ke SMUK bagi meninjau persiapan untuk Majlis Ihtifal SMUK 2009 sambil menunaikan hajat sahabat saya dari Terengganu yang ingin mengunjungi bumi Al-Khairiah. Sebaik sampai, kami berpeluang solat Asar berjemaah dengan penghuni-penghuni asrama SMUK di surau.

Selesai solat, saya tertanya-tanya siapa gerangan imam solat tadi. Seorang yang berperwatakan matang, sederhana dan jauh lebih tua daripada keseluruhan makmum yang kebanyakannya pelajar-pelajar tingkatan 1, 2 dan 3.

Akhirnya, saya berpeluang berborak dengannya. Rupanya beliau adalah pelajar luar negara pertama dalam sejarah SMUK. Namanya Mizal, berumur 25 tahun dan berasal dari kampung Champa, Kemboja. Mula berhijrah ke Malaysia pada tahun 2007 untuk belajar di Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan. Sebelum mengenali SMUK, beliau terlebih dahulu bermusafir ke Pondok Derang di mana beliau telah bertemu dengan seorang ustaz yang memperkenalkannya kepada SMUK.

Ketika mula menapak kaki di Malaysia, beliau mengalami kesukaran memahami Bahasa Melayu. Akibatnya, beliau kurang menguasai pengajian yang diajar dalam Bahasa Melayu. Tapi sepanjang perbualan dengannya, saya dapati beliau sudah boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dengan fasih padahal baru setahun setengah berada di sini.

Impian yang membawanya ke bumi Al-Khairiah adalah untuk menduduki STAM. Maka sempat juga saya berkongsi pengalaman peribadi ketika menduduki STAM dulu. Malah, saya dan sahabat turut mempromosikan UIAM kepada beliau jika berminat untuk menyambung pelajaran di mana-mana IPTA di Malaysia.

Memandangkan keadaan penghuni asrama putera yang memerlukan pembimbing dan seorang ketua yang boleh membawa qudwah hasanah kepada yang lain, saya memberi semangat kepada Mizal untuk cuba mengambil tanggungjawab untuk membimbing dan menunjuk ajar penghuni-penghuni lain yang jauh lebih muda daripadanya.

Semangat Mizal untuk menimba ilmu sehingga sanggup berjauhan dari keluarga dan kampung halaman sangat mengkagumkan. Malah beliau tidak janggal menghuni di asrama SMUK walaupun tiada seorang pun rakan penghuni yang sebaya dengannya. Menurutnya, beliau juga tidak menerima wang saku dari keluarganya di Kemboja.

Justeru, elok juga jika kita sebagai saudara seakidahnya meringankan tangan untuk menghulurkan seringgit dua buat belanja seharian Mizal jika berkesempatan bertemu dengannya. Atau kalau ada pakaian yang masih elok, tak salah saya rasa kalau disedekahkan kepadanya. Semoga bakti tersebut mampu sedikit sebanyak meringankan beban dan memotivasikan hamba fi sabilillah ini untuk berjaya dalam STAM kelak.

Sekian.

0 comments:

Photobucket

PENGUNJUNG


SEJAK 23 SEPTEMBER 2009
Photobucket

MUTIARA KATA

PESANAN MAYA

KATEGORI

HARI INI

SEBARKAN

Persatuan Bekas Pelajar SMA Al-Khairiah

Sila Copy coding di bawah dan Paste di laman anda utk membuat pautan ke laman ini. Terima Kasih.

PAUTAN BERGAMBAR